Резултатът от петмесечното умуване на Мая Манолова ще е нов Изборен кодекс, който на практика няма да се различава съществено от стария
сп. "ТЕМА", бр. 47 (626), 02-08 Декември 2013, temadaily.bg
Цяло лято шефката на парламентарната комисия за взаимодействие с граждански организации и движения Мая Манолова обсъждаше с обществеността нов Изборен кодекс. И препращаше резултатите от дискусиите на председателката на временната комисия за изработване на нов Изборен кодекс Мая Манолова. Мероприятието завърши с написване на грамаден доклад за извършената работа и приложен към него “проект на проекта” за нови изборни правила. В черновата бяха оставени празни полета или бяха записани по няколко варианта за най-спорните моменти.
Оттогава мина месец и половина, но зам.-председателката на парламента постоянно отлага внасянето на официалния проект на БСП, съответно и от ДПС не бързат със своето становище. Водят се
поредните добре познати пазарлъци
От социалистическата партия искат финалният вариант на новия кодекс да бъде изработен не в правната комисия (чийто председател е Четин Казак от ДПС), а от нова специална комисия (която ще бъде оглавена ясно от кого). От движението на Лютви Местан пък - както обикновено, имат едно основно искане: отпадане на т.нар. принцип на уседналостта, който възпира “изборния туризъм”.Накрая сделка ще има, но всички разумни срокове вече са изпуснати. Черновата на Манолова съдържа 498 члена и се простира на 233 страници. Даже Народното събрание да започне веднага работа по тях, ще минат месеци, докато процедурата по приемане бъде завършена. Тоест отсега е ясно, че евровотът през май 2014 г. отново ще се проведе по правила, гласувани “в 12 без 5”. Този факт пък навежда на мисълта, че нищо не пречи преди следващите избори (примерно предсрочни парламентарни) да има ремонт и на новия Изборен кодекс (както стана в мандата на ГЕРБ).
Затова нека да разгледаме какви ще са новостите за европейските избори, по които вече има консенсус в управляващите партии. Най-коментираната тема през лятото беше избирателната система, но в тази област на практика промяна няма да има. БСП и ДПС ще въведат преференциално гласуване, но възможност за пренареждане на листите имаше и на предишните два евровота. С каква част от гласовете ще може фаворитите на партиите да бъдат измествани от фаворити на избирателите, е едно от празните полета в черновата. Най-често споменаваното число е 7%, въпреки че според всички специалисти трябва да бъде максимум 5%. Но даже и този праг да бъде преодолян от някого, какво от това? За избирането на един евродепутат ще са нужни 5.55% от гласовете, тоест отново в ЕП
ще влязат само най-големите
Надали в листата на БСП отново ще попадне толкова инакомислещ като Георги Близнашки. В ГЕРБ даже някой функционер да замине за Брюксел за сметка на друг, драмата ще е строго лична. ДПС е безпредметно да се коментира, техният електорат със сигурност няма да скърши хатъра на ръководството. Така че единствената интрига може да се очаква, ако решат да се състезават двете европрими на Реформаторския блок…Преди половин година гражданите се вълнуваха много и от алтернативните методи за гласуване. Вотът по интернет както всеки път беше отхвърлен априори. А машинното гласуване (евентуално) ще бъде въведено само като експеримент. Такива проби обаче имаше и на предишни избори, крачката не е напред, а на място.
Любима тема на всеки, изкушен в тематиката, са т.нар. мъртви души. Е, тя ще си остане такава, защото и за следващия вот избирателните списъци няма да бъдат изчистени.
Професионалната изборна администрация беше друга основна мантра на протестиращите. Ще я получат, но не както са си я представяли. ЦИК ще се води независим орган, но членовете на комисията отново ще се излъчват от парламентарните партии. И ще се назначават по процедура, приета от парламента, а не с указ на президента...
Мая Манолова, разбира се, е подготвила няколко
ефектни промени, които ще изтъква
в телевизионните студиа. Друго основно искане към нея беше улесняване участието на независими кандидати. Вярно, депозитът ще падне от 10 000 лева на 2500 за партия, 5000 - за коалиция, и (според проекта) символичните 100 лева за инициативен комитет. А необходимите 7000 подписа за всяка партия участник ще бъдат редуцирани на 2500 за партия, 5000 - за коалиция, и 2500 за инициативен комитет. Какъв практически резултат обаче ще има това великодушие на управляващите върху евровота? Никакъв, ако не броим участието на олимпийския принцип. Защото, за да влезе един кандидат в Европарламента, все пак ще са нужни около 150 000 гласа.Равнопоставеност на участниците - това беше любимото искане на радетелите за чиста и свята изборна система, както и на маргиналните политици. И понеже то е напълно неизпълнимо, властта ще се подиграе с първите и ще подхвърли огризки на вторите. На вота догодина се очаква държавата да предостави на всички кандидати нещо, наречено “медийни пакети”. Става дума за 40 хил. лева, които ще се отпускат на всеки участник, неразполагащ с държавна субсидия, за “заплащане на различните платени форми на отразяване на предизборната кампания чрез доставчиците на медийни услуги”. Не говорим за някакви ваучери, а за директен банков трансфер към сметките на партиите, коалициите и инициативните комитети. Харченето на парите щяло да бъде по ред и условия, съчинени в ЦИК. Трогателно в проектокодекса е предвидено и възстановяване на неусвоените средства... Колко ще струва този разкош на хазната и каква непохватна търговия и нагли злоупотреби ще се развихрят, предстои да видим. По-важното е, че 40 хил. лева може да са достатъчни само, да речем, за кметска кампания в някое градче, за национални избори сумата е направо смешна.
Накрая може да се окаже, че най-голямата новина в новия Изборен кодекс е връщането на знака за гласуване “чавка” наред с фаворизирания от ГЕРБ знак “хикс”. Целта на цялото упражнение обаче беше изпълнена. Някой да настоява все още за нови изборни правила?
Няма коментари:
Публикуване на коментар