петък, 10 май 2013 г.

Предизборен мат`риал

Агитационният инвентар на партиите беше изпълнен със символика


сп. "ТЕМА", бр. 19 (598), 10 май 2013, temadaily.bg

Всеки изборен специалист знае, че кампаниите не могат да окажат голямо влияние върху резултатите от вота. А най-неефективната част от агитацията със сигурност са брандираните с логата на партиите дрънкулки. Въпреки това участниците в Избори 2013 не само не се отказаха от този похват, а го издигнаха до нови висоти. В агитационния инвентар на политическите сили обаче се крие любопитна символика.
В предизборната манифактура веднага си личи кой разполага с 24 млн. лв държавна субсидия годишно - артикулите, с които управлявалата партия приласкава избиратели са най-многобройни. Но в подбора им 

ГЕРБ остава на приниципа “много пари – малко идеи”

Освен обичайните листовки, знаменца и балони в синьо партията произведе още поне двайсетина вида агитматериали. Който ги е измислил, или е имал силно развито чувство за самоирония, или е напълно лишен от въображение. Как иначе да си обясним, че след вълната от самозапалвания партията раздава два вида кибрити – джобен и по-голям, както и запалка “за всеки случай”…
Много от материалите са украсени с изображения на златните находки от Свещарската могила. Сякаш лично някой активист, облечен във ватенка и подгряващ премръзнали пръсти на калорифер, е изровил артефактите изпод гумите на пътностроителна техника. Самото строителство, разбира се, също е силно застъпено. В илюстрована брошура са поместени по няколко фотографии на обекти от всяка област (избирателен район). Най-любопитно изглежда разделът за Пловдив-град, където са подредени снимки на… Античния театър и на Римския стадион. В текстовете под тях все пак е уточнено, че става въпрос за освежаване и рехабилитация. В тефтера на ГЕРБ за 2013 г. пък в обичайната пътна карта магистралите са изрисувани с такива дебели сигналножълти ленти, че всичко останало на територията на държавата бледнее. Предубеден избирател би се загледал и в следващата страница, разграфена за попълване на лични данни, сред които домашен и мобилен телефон…
Бонбоните с марка “ГЕРБ” са цели три вида – лукчета, виолетки и желирани. И недвусмислено напомнят склонността на партията да агитира сред деца. Тениските от същия “бранд” са класика в жанра. И календарите на партията имат своята специфика. Отгоре са поместени зодиакалните знаци, а отдолу – християнските празници. Истинска илюстрация на разбирането хем да не се бръснеш, да не си режеш ноктите и да не даваш пари в понеделник, хем да се уповаваш в “Началника”. Без обаче да сваляш от ръката си червеното конче против уроки…
Бойко Борисов играе и шах, но от предизборния щаб все пак решиха да заложат на картите. В тъмносинята колода указания за следене на терците на противника (дали не са просто три от една боя) липсват. Но пък остава утехата, че с добра ръка всеки би могъл да се качи на правителствения самолет…
Най-интересен е ключодържателят с разглобяема шайба, която при нужда замества стотинка за отключване на количка за пазаруване в супермаркет. Подобен аксесоар (но значително по-качествена изработка) предлага и Европейската народна партия.
В този “сегмент” обаче има конкуренция. Ключодържателят на ГЕРБ върши работа само за колички, които се отключват с монета от 50 ст. Докато същото изделие на БСП покрива изискванията на всички супермаркети – има накрайници, отговарящи на монетите от 20 ст., 50 ст. и 1 лв. Някой по-социално чувствителен активист сигурно би се замислил, че не всеки ляв избирател има нужда от количка при пазаруване… Но явно

маркетолозите на “Позитано”имат различен таргет

Тъй като другият агитационен продукт в червено е поставка за чаша за кола...
По избори разцъвтява и партийният печат. Не става дума само за поредното възраждане на “Демокрация” или за обстоятелството, че празникът на “Дума” се падна по време на кампанията. Няколко партии разнообразяват традиционните дипляни с агитационни брошури, оформени като вестници. Модата въведе лидерът на Единна народна партия Мария Капон, която пусна печатно издание още на вота през 2011 г. Сега ЕНП отново издаде безплатен вестник “Време е за смелост”. Неговите читатели са инфомирани за битките на партията срещу монополите, олигархията и корупцията, законодателните предложения на Капон и, разбира се, съставът на кандидат-депутатските листи. Коалицията ДСБ-БДФ издаде няколко броя на предизборен бюлетин върху вестникарска хартия. По подобен начин са подходили и в “Нова алтернатива”, но изданието направо е кръстено на партията. Вместо уводен материал е поместена снимка на лидера Николай Цонев заедно с няколко други лица на формацията. Всички автори на статии са водачи на листи, такъв е и посоченият в редакционното каре главен редактор.
Доста по-нестандартен е подходът в седмичника “Късмет № 40”, издание на ДПС за пловдивските Арман и Аджисан махала, Шекера и Столипиново. Материалите в него също се въртят най-вече около кандидат-депутатите, но има и социална, криминална и развлекателна страница. Така например в бр. 3 от 26 април четвърта страница е посветена на емигрантите във Виена от турските махали в Пловдив. Седма страница започва с уточнението “Извиняваме се на българите, но така пишат и за нас”, като всяка дописка в криминалната хроника започва с уточнението, че героят е българин. Последната страница изпъква с 

анкета “По кого се захласват жените в Столипиново”

в която, естествено, не липсват ДПС активисти. Например 24-годишната Зейнеб доверила, че си пада по известен мъж, чието име започва с буквата А.: “Сега гледам, че са го сложили в листата на ДПС за изборите. Като му видя очите, краката ми се подгъват, а сърцето ми започва да прави “туп-туп-туп” все едно ще литне”. Човекът обаче бил семеен и обожателката даже не го доближавала. “Ама и аз, и мъжът ми ще гласуваме за А.”, категорична е Зейнеб...
Иначе от движението също раздават запалки предизборно, но с леко заблуждаващо послание. На едната страна на аксесоара пише “Парламентарни избори 2013, гр. Монтана”, на другата “Цветан Цветанов 40” и никъде ДПС. Материалът агитира не за бившия МВР шеф Цветан Генчев Цветанов, а за водача на листата на движенето Цветан Славейков Цветанов.
Веселин Марешки пък отрано облицова прозорците на всичките си аптеки със своя лик и само беше оставил празно квадратче за номера му в бюлетината, който беше дописан допълнително. Далеч преди старта на кампанията в обектите се извършваше това, което той нарича “собствена социология” – служители анкетират клиентите дали биха гласували за Марешки. А в момента

в аптеките има щедри промоции

Тези негови похвати не са новост, по-любопитна се оказа листовката на партията му “Либерален алианс”. Гланцовата хартия, на която е напечатана, е оцветена като пожълтяла, заглавието е “Позивъ” и част от шрифтовете са в ретро стил, “защото медиите са власт, която нито аз, нито Вие имате”. Същевременно Марешки се рекламираше активно във всички основни медии... ЛИДЕР демонстрира новаторство, като постави слогана си “Съживяваме България” върху светлоотразителна жилетка. Откъдето и да се погледне, идеята е добра. От една страна такава жилетка в екстремна ситуация наистина може да се окаже животоспасяваща. От друга – няма по-подходящ аксеоар за подарък на избирателите на тази партия. За много от тях той е част от работното облекло...

Няма коментари:

Публикуване на коментар