събота, 22 септември 2012 г.

Политика, карикатури и видео



Анонимните творци от “Видеокарикатура” опитват да предизвикват забавление и сериозен размисъл


сп. “ТЕМА”, брой 36 (565), 17-23 Септември 2012, temadaily.bg

Сайтовете за видеосподеляне от години са пълни с различни форми на политическа сатира, но тази художествена самодейност обикновено не печели кой знае каква популярност. Последните произведения в жанра на групата “Видеокарикатура” обаче надскочиха елементарното ниво, бяха изгледани десетки хиляди пъти и даже предизвикаха коментарите на някои от своите герои. Филмчетата “Дуел Станишев-Първанов”, “Битката за дясното” и “Илюзионистът” не отстъпват по качество на замисъла и изпълнението на такива, придобили международна известност като “Вечеря за един” с Меркел и Саркози на комика от сутрешния блок на телевизия ARD Удо Елинг. Българските му колеги обаче предпочитат да останат анонимни, защото се опасяват от “сериозна политическа разправа”.
Всичко започва в края на юни 2011 г. по повод сравнението, направено от Бойко Борисов, между кучетата му и българите. За броени дни са пуснати две видеокарикатури, в които

премиерът е шаржиранкато Сизър Милан

- водещия на популярната поредица по National Geographic “Говорещият с кучета”. В края на едното клипче, оформено като анонс за предаване, излиза надпис “по всички български телевизии, всеки ден 0-24 ч”. Този хумор обаче привлича едва няколкостотин зрители. Следва музикалният видеоклип “Как няма работа?!”, който се върти около предложението на Борисов към безработните младежи да потърсят препитание като овчари. От “Видеокарикатура” наблягат на фразата “Ма той нямал, защото бил IT специалист” и накрая уточняват, че миксът е направен от безработен, търсещ работа. Вплетена е и новина от емисия на Нова телевизия, в която се съобщава, че в бюрата по труда няма обявено нито едно място за овчар. Борисов е главният герой и в следващото видео, където се редуват сцени от рязане на ленти с откъси от кинопреглед с изяви на Георги Димитров. В основата е сравнението между мотото на бригадирското движение “Строим за родината” и предизборния слоган на ГЕРБ “Градим България”. Това клипче и други две на същата тема обаче също са изгледани общо малко над 1000 пъти.
БСП за пръв път се появява в творчеството на “Видеокарикатура” през септември 2011 г., като филмчето само припомня оригиналните сцени от сериала “На всеки километър”, сравнявайки ги с нелепия им предконгресен римейк, изигран от Сергей Станишев и Стефан Данаилов. В края анонимните творци превантивно поставят надпис “Видеокарикатурата не е поръчкова”. Решението им се оказва далновидно, защото към техния първи хит – “Дуел Станишев-Първанов” от март 2012 г., бяха отправени подобни подозрения. “Сигурно има някои пари, които са останали зад проектите за подобряване на България, и те трябва да се изразходват”, коментира видеото Георги Първанов, намеквайки за аферата “Хохегер”. Той даже заподозря, че авторите са същите, които създадоха и злополучния предизборен клип от 2009 г. “Ако подкрепиш Бойко, получаваш Костов”. Макар че няма никакви доказателства в тази посока. По-рано на заседание на Изпълнителното бюро

ръководството на БСП специално изгледа клипчето

направено по повод 48-ия конгрес на партията, за да го коментира на пресконференция. “Не съм ловец, не съм и архар”, каза с усмивка Станишев и отрече да познава авторите на слогана “Я не архар, дорогой”. Наложи се и от “Видеокарикатура” да направят първото си опровержение в този смисъл в пресата. “Дуел Станишев-Първанов” е направен по кадри от френския филм Ridicule (“Присмех”) от 1996 г., озвучени с музика от съветската лента “Выстрел” (“Изстрел”) от 1966 г., екранизация на едноименната повест на Пушкин. Клипчето държи рекорда в жанра с близо 60 хил. прегледа само в YouTube. За популяризацията му помогна много и създадената междувременно Фейсбук страница, която дублира канала на анонимните сатирици в сайта за видеосподеляне.
До конгреса на БСП “Видеокарикатура” нямаха други големи попадения. Клиповете, в които Борисов е единственият централен персонаж, не направиха голямо впечатление. Не се хареса особено ликът на премиера, насложен върху главата на Георги Калоянчев от сцената в банята на “Бай Ганьо тръгва из Европа”. Нито пък шарж с куче, което точи лиги пред телевизор, излъчващ как премиерът поръчва пържолки за кучето, открило трупа на Мирослава от Перник. Както и монтаж, осмиващ интервю, в което на въпрос за опера Борисов говори за филхармония. По-успешни бяха други две филмчета, в които са включени и други колоритни герои. Като клипа, в който на фона на игрален автомат се редуват култови реплики на

“тримата тенори” – Борисов, Живков и Иван Славков

гледан близо 20 хил. пъти. Също и кратката, но забавна анимация по повод сензационния цитат на Юлиана Плевнелиева в Тwitter за нуждата от “бойкомет” (над 13 хил. прегледа).
Две видеокаритакури с основен персонаж Цветан Цветанов също пожънаха скромен успех. В първата лицата на вътрешния министър и на главния секретар на МВР Калин Георгиев са монтирани в трейлъра на сериала “Под прикритие”. Второто клипче, озаглавено “Операция “Неблагодарните”, е направено на базата на реклама на доставчик на цифрова телевизия. Семейството пред приемника е пребито от службите, след като отказва да гледа премиерски изяви.
“Видеокаритакура” имат и няколко произведения, които не са свързани пряко с политиката – по повод връчването на званието Доктор хонорис каузана Христо Стоичков и по случай клип на Азис, както и по темите за споразумението АСТА и за съдбата на Паметника на Съветската армия. Всички те обаче не са сред популярните, а и не се отличават с кой знае каква оригиналност. Само във видеото за монумента има свеж хумор – фитилът на топ, който го разрушава, е запален от Иво Инджев.
Истински хит обаче са последните три клипа на “Видеокарикатура” – двусерийният “Битката за дясното” и най-новият – “Илюзионистът”.
“Борбата в дясното пространство става ожесточена и поражда следните въпроси: Има ли заговор за унищожаване на СДС?; Петър Стоянов работи ли срещу СДС?; Ще успее ли новият лидер на СДС да победи враговете на партията?”. Това е анонсът на анонимните хумористи за видеото “И ти ли, Петре?”. В ролята на Марк Юний Брут е Петър Стоянов, брат му Емил Стоянов е сенатор заговорник, а Гай Юлий Цезар е Мартин Димитров. Меглена Кунева е Клеопатра, Марк Антоний – Прошко Прошков, Иван Костов е Помпей. Появява се и Едвин Сугарев като сенатора Тит Вестриций Спурина.

Сюжетът не следва историческата хронология

тъй като е вплетено и варварско нашествие с вожд Бойко Борисов, изправен срещу Борис Марков от СДС като водач на римски легион. На фона на финалните надписи от виметата на капитолийската вълчица сучат образите и на други ключови деятели на десницата от недалечното минало.
Фабулата се основава на предполагаемата реплика на експрезидента “Мартине, какво като не влезе СДС, нали и Костов няма да е в  българския парламент”, която е преразказана от бившия лидер на сините Мартин Димитров, след като подаде оставка при разпада на Синята коалиция.
Вторият епизод – “Прозрението”, излезе в разгара на кампанията по вътрешнопартийните избори за нов председател на СДС. В него се появяват всички кандидати за поста. Междувременно нашествието на варварите на Борисов претърпява неуспех, заради който Трайчо Трайков е хвърлен във врящ котел пред погледа на няколко министри от кабинета на ГЕРБ. Сюжетът демонстрира детайлно познаване на процесите в десницата, тъй като е отредена роля и на слабо популярния син кмет на Свищов Станислав Благов. В ролята на сенатор той призовава останалите старейшини да се обединят около водача на легион Ваньо Шарков. Историята завършва със сцена, в която Меглена Кунева (Клеопатра) снася яйце върху лилава постелка пред погледа на Даниел Вълчев, Найден Зеленогорски и Велислав Минеков. Алюзията е към репликата на Костов за “последната червена кукувица, която се опитва да снесе яйце в синьото гнездо”.
В свой коментар Мартин Димитров нарече клиповете “доста остроумни” и “в някакъв смисъл”

доближаващи се до действителността

За създаването им са използвани основно кадри от сериала “Рим” на НВО и ВВС, който завършва с възкачването и утвърждаването на първия император...
В “Илюзионистът”, базиран на едноименния филм от 2006 г., лицето на Едуард Нортън е заменено с това на Бойко Борисов, а образът на митичния магьосник, който го запалва по изкуството – с лика на Тодор Живков. В най-сполучливата творба на “Видеокарикатура” са вплетени още Цветан Цветанов, Жозе Барозо и Херман ван Ромпой.
Мотото на видеокарикатуристите в YouTube e “канал за забавление и сериозен размисъл”. Самите те обаче продължават да държат на своята анонимност и само са обявили дарителска банкова сметка на неизвестно име.
Но са се решили на партньорство с един от своите герои – Иван Гарелов.





“Видеокарикатура”:

Възмущението ни прерасна в идея


Какво ви вдъхнови да започнете да правите видеокарикатури, само изцепките на Бойко Борисов ли?
- По принцип да! Личното разочарование от една държавна институция, допълнено с, както вие ги наричате, „изцепките“ на г-н Борисов са основният мотив и стимул за създаване на подобни видеозакачки. Всичко започна преди повече от една година, когато г-н Борисов направи едно непремерено изказване, сравнявайки българите с неговите кучета. С приятели коментирахме, дали ако някой западноевропейски премиер направи подобно изказване, реакцията на хората би била същата, както в България и дали изобщо този лидер би се задържал на поста си? Това породи възмущение, което прерасна в идея да бъде създаден един видеоколаж по тази тема. Предполагам си спомняте, че след това г-н Борисов продължи с непремерените си изказвания - „студентите да станат овчари“, пенсиите в страните с бюджетен дефицит да станат колкото в България и др. Всичко това може би щеше да бъде смешно и забавно, ако стандартът на живот беше по-различен и нивото на безработица беше поне като средното за Европа. 
Премиерът присъства в почти всички филмчета, а заместниците му и останалите министри - само на няколко места. Не заслужават ли и те видеокарикатури?
- Отделено е внимание и на неговите заместници по-малко от това на премиера, защото имат по-премерени изказвания и второстепенни роли.
По две карикатури са посветени на десницата и на левицата, ДПС и “Атака” изобщо ли не ви вдъхновяват?
- По принцип се създават видеокарикатури, които да отразяват някое значимо събитие - избирането на лидер на левицата, разпадането на Синята коалиция и др. В ДПС и Атака” няма такива събития, които да предизвикват силен обществен интерес. Освен това създаването на видеосатира отнема много повече време от това, което е необходимо за направата на една графична карикатура. Нямаме толкова свободно време да създаваме често видеокарикатури!
Как ви изглеждат реакциите на политиците към вашето творчество?
- Нямам представа как реагират политиците, освен тези, които са се свързали с нас за да изразят мнение. Предполагам творчеството на “Видеокарикатура” се одобрява от някои, други се чувстват засегнати, трети се забавляват.
Не смятате ли, че има нужда от повече видеокарикатури по теми, които не са свързани пряко с политиката, като направените от вас за Азис и за Христо Стоичков?
- Може би има нужда от карикатури за Азис и Сточиков, но по принцип карикатурите най-често са насочени към политиците.

1 коментар:

  1. Покрай сайтовете за видеосподеляне явно сте забравили да гледате телевизия. "Господари на ефира" поне от 2007 год. насам ежеседмично пускат видеокарикатури, които са гледани от стотици хиляди зрители и то в слабите дни. Иначе нерядко са имали милионна аудитория с пародии за Симеон, Доган, Станишев, Бойко и т.н. А доста от монтажите продължават да се гледат и в Интернет. Така че е малко пресилено да пишете за рекорд в жанра с 60 000 показвания, при положение, че "Господарите" имат клипове с почти 90 000 гледания извън телевизионното време, като например този:
    http://vbox7.com/play:3a7f3e5f
    Да не забравяме и карикатурите в шоуто "На инат", което се излъчваше по ТВ7 и Нова с много приличен рейтинг, и също редовно правеше видеокарикатури.

    ОтговорИзтриване